Total Pageviews

Saturday, August 27, 2011

اي حاجه

مش عارفه حكتب ايه او حتي عاوزا اكتب ايه كل اللي حاسه به انا عاوزا اكتب و بس و مفيش حاجه توقفني .. احساس صعب اوي لما نحس مش عارفين حتي حنكتب ايه او نبداء منين مش عاوزا اكتب خواطر مش عاوزا اكتب قصه مش عاوزا اكتب مقاله انا بكتب حاجه ملخبطه جوايا حاله مجرد حاله ايه هي معرفش لها اسم كلامي حيكون مكتوب بالعاميه و نصه غلط و مش مترتب و مش مفهوم مش مهم مفيش حد ممكن يقراه او حتي يفهمه او يحسه و ايه يعني المهم في يوم اكيد انا حقراه يمكن افهم منه حاجه او احس فيه بحاجه 
مش بكتبه لحد يمكن حتي مش بكتبه لنفسي .. حاسه انا بكتبه علشان احاول افهم يمكن بحاول افهم نفسي 
او بحاول افهم الناس او بحاول افهم الكون بس لما افهم حعمل ايه حصرخ مين بسمعني لما اصرخ 
لما بنصرخ اهلنا بسكتونا لو هربنا و صرخنا برا الف ايد بتدبحنا علشان نسكت 
ليه ليه العالم كدا ليه كله حروب و كذب و صراعات ليه كله مجاعات ليه كله دم مش قادرا اتحمل كل دا حتي مش قادرا اصرخ معنديش قوا اصرخ محتاجه ايد تشيلني ايد تفهمني ليه .. ليه كل حاجه 
لما بسئل ليه دايما الاجابه ربنا عاوز كدا قدرنا كدا حياتنا كدا لازم نرضي بكدا 
اكيد ربنا مش عاوز كدا اكيد ربنا مش بيرضي بالحروب و الظلم و الطمع و الحقد احنا حتي بتخانق علي ربنا كل واحد شايف مذهبه او دينه الصح و بيتخانق عليه لييييه ربنا اكيد مش بيجب  اي حاجه وحشه احنا اللي بنجيب و بنعمل كل حاجه وحشه احنا اللي بنبني و نهد احنا اللي بنزرع و نحصد احنا اللي بنضرب او بنطبطب احنا اللي بنحب و نكرهه 
و ربنا بيدينا علي قد اي حاجه بنعملها 
ليه بنقول لي حد اي نقد بنتحول لعدو ليه حتي لو صديق عيب ننقد حد عيب حتي ننقد نفسنا لاننا بنفضل نبرر اي تصرف بنتصرفه كل الناس دلوقتي شايفه انها صح 
لما اسرائيل بتضرب في اطفال غزه شايفه انها صح حتي و العالم كله شايفها غلط لو نقدتها انت عدو لها 
المسلم سني او شيعي او سلفي او صوفي او علوي او او جرب تقول لي اي واحد فيهم علي مذهب  حيقولك لا دا كافر دا غلط كفر و شتيمه و غلط و نسيوا ان ربنا اللي خلقنا كلنا مش خلق ناس و ناس لا 
مختلفين اها بس ليه مش متفاهمين ليه 
انا مش عارفه اكتب اللي بكتبه حاسه انه هايف و عبيط في حاجه جوايا عاوزا اقولها عاوزاها تخرج مش عارفها 
حاسه مش دا العالم اللي اتمنيت اكون فيه كل ما ابوس حواليا انفجارات و خطف و قتل و مرض و فقر وووو تعبت مش قادرا اتحمل 
نفسي الناس تغير من نفسها نفسي كل الناس تعيش في سلام بس الكون من اول ما اتخلق و الانسان دايما في حروب تحت اي مسمي بقي و قتل و عنف و سرقه و نهب و ظلم
حتي الدول اللي مفروض بنقول عليها كبيرا و متقدمه بردوا ظالمه كل همهم مصالحهم و بس حتي لو كان 1000000 حيموتو ايه المشكله المهم المصلحه 
سمعت مرا ان الطيار اللي رمي القنبله النوويه علي هيروشيما اتجنن و دخل مصحه عقليه علشان مش كان يعرف اللي القنبله اللي كان شيلها قنبله نوويه .. و قولت مرا لشخصيه يابانيه مهمه هو كان عارف انه شايل قنبله م رايح يقتل بيها ناس مش حتفرق هي نوويه او ايه مش رايح حفله كدا كدا هو عارف انه رايح يقتل ناس رد عليا هو جندي في الجيش الامريكي و لازم ينفذ الاوامر اي كانت ايه 
انا مش قادرا افهم اوامر ايه اللي ممكن جندي ينفذها و هو عارف حيقتل مدنين من غير اي ذنب و يدمر الاف البشر و يسبب في موتهم و تشويهم و تشردهم اي اوامر دي 
كل دوله ليها تاريخ قذر ليه و مؤامرات و اغتيالات و ووو 
ليه مش بلاقي غير اجابه واحدا دايما 
الطمع و اظهار القوه و فرض السلطه و الرأي 
حتي اهلنا بيستخدمو نفس الطريقه في التربيه لازم نسمع الكلام لازم و لازم و قايمه لازم مش بتخلص 
حتي اذا كان المبرر مصلحتنا علي اساس ربنا خلقهم بعقل بيفكر و احنا ربنا جابنا الدنيا من غير عقل 
في الدراسه لو مدرس شاف طفل مستوي ذكاءه عالي كام مدرش بيساعد طفل كدا مش بيحبطه و يطلع عليه عقد سنين و غيره بحجه المنهج و انه حيتفلسف 
بردوا معرفتش انا عاوزا اكتب ايه و بكتب ليه 
و بردوا موصلتش انا جوايا ايه و بردوا مش عارفه اقف من الكتابه حاسه في حاجاات كتير هايفه و عبيطه ذي اللي كتبتها لازم تكتب 
تكتب و خلاص مش حاجه وحشه اني اكتب كلام عبيط و مش مرتب يمكن في يوم العبط و الكلام دا يكون حاجه 
يمكن حد يفهمني في يوم 
يمكن حد  يقولي ليه بنصنع السلاح و بنضرب به نفسنا و بردوا بنمنعه ليه بنصنعه 
ليه مش نعيش في عالم ذي القصص الخياليه ليه مش تكون حقيقه 
يارب انزل السلام علي سكان الارض كلهم و الحب 

No comments:

Post a Comment